Köpvillkor

1. Allmänt

Evelid informerar härmed att när Du som konsument handlar via internet, gäller Konsumentköplagen (1990:932), lagen (2005:59) om distans- och hemförsäljningsavtal (Distansavtalslagen), personuppgiftslagen samt lag (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster (Lag om e-handel).

Evelid ägs och drivs av Textilgallerian.se JOLI AB, registrerat i Sverige med organisationsnummer 556884-4871, momsnr SE556884487101. Textilgallerian.se JOLI AB:s säte i Sverige ligger på Nybrovägen 16, 394 70 Kalmar.

Dessa “allmänna villkor” gäller när du som användare (“konsument”) beställer via www.evelid.se och relaterade sidor ("webbplatsen"). Avtalet ingås mellan dig och Textilgallerian.se JOLI AB, organisationsnummer 556884-4871 ("Textilgallerian.se JOLI AB").

Du kan kontakta Evelid via e-post på info@evelid.se.

För företagskunder gäller köplagen samt Lagen om e-handel för de frågor som inte uttryckligen regleras i dessa villkor med undantag från vad som särskilt anges för konsument nedan.


2. Pris- och produktpresentation

Evelid gör allt för att återge bildmaterial korrekt på hemsidan. Vi kan dock ej garantera att den faktiska varan kommer att ha exakt den färg och utseende som Du uppfattar på Din skärm. Detta på grund av att färgfunktioner och bildskärmar kan presentera samma bild på olika sätt beroende på Din dators bild- och skärm inställningar.

Alla priser på hemsidan är i svenska kronor inklusive moms. Fraktkostnader är ej inkluderade i priset, eventuella fraktkostnader läggs i stället till som en extra avgift i kassan. Priserna uppdateras löpande och skall alltid vara aktuella. Evelid reserverar sig för att felaktig information som prisändringar och faktafel i produktinformationen kan uppstå på grund av tekniska fel eller mänskliga misstag.

Vi strävar efter att alltid publicera den senaste och mest tillförlitliga informationen på Evelids webbshop. Vid uppenbara felaktigheter i vår information på nätet, t ex avseende priser eller kvantiteter, förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa i efterhand. Om du inte accepterar korrigeringen har Du alltid rätt att avboka Din beställning.


3. Köp och avtal

Köp av produkter hos Evelid innebär samtidigt godkännande av våra allmänna villkor. Vid beställning över internet föreligger bindande köpeavtal. Ett avtal om köp ingås när Evelid har bekräftat konsumentens beställning och konsumenten har fått en orderbekräftelse från Evelid via e-post. Vi rekommenderar att du sparar orderbekräftelsen inför eventuella kontakter med Evelids kundservice gällande beställningen. Evelid förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Vid misstänkt bedrägeri kommer kontakt att tas med polisen. Alla bedrägerier polisanmäls. Evelid ingår endast avtal med myndig person över 18 år.


4. Gardinprover

Gardinprover kostar 1 kr /st, max antal prover är 5 st per beställning. Normalt skickas gardinproverna inom 1-2 arbetsdagar och levereras direkt till brevlådan. 

Vi reserverar oss för nyansskillnader på ditt prov och gardinen du faktiskt beställer då färgbaden av samma tyg kan skilja sig åt från olika batcher.


5. Frakt

Ordrar över 999 SEK levereras fraktfritt via ombud. Vid order under 999 SEK tillkommer en fraktavgift på 59 kronor för ombudspaket och en fraktavgift på 149 kronor för hemleverans. Du kan även välja en av våra tilläggstjänster avseende frakt mot en extra kostnad. Vid långgods över 200 cm kan du som kund välja på två olika fraktsätt; leverans till terminal (paketet hämtas ut på närmsta Schenkerterminal) för 149 kr eller hemleverans för 399 kr. 

Vi reserverar oss för möjligheten att skicka beställningar med våra förvalda fraktsätt till adresser utanför våra fraktbolags täckningsområden. I sådana fall kontaktar vår kundtjänst dig via mail för att hitta alternativa lösningar för din leverans. Evelid förbehåller sig rätten att häva ett köp om leverans inte är möjlig enligt våra standardvillkor. Ett sådant exempel kan vara att leverera till vissa länder eller öar. Kontakta vår kundtjänst för mer information.


6. Leveranser

Leveranstid inom Sverige är 7-10 arbetsdagar för måttbeställda produkter och 1-3 arbetsdagar för övriga produkter. Om längre leveranstider än den kunden blivit angiven på hemsidan uppstår informeras kunden via mail.

Efter slutförd order bekräftas kunden via e-post. Outlösta paket debiteras med 300 SEK. Outlösta paket innehållande måttanpassade produkter debiteras med hela ordervärdet. Vid slutförsäljning av produkter informeras kunden inom två arbetsdagar. Vid försening har kunden rätt att häva köpet utan kostnad.


7. Transportskada

Upptäcker du att ditt paket är skadat ska du anmäla detta direkt på plats. Du gör en reklamation till transportören direkt på utlämningsstället. Kontakta sedan oss om skadan via info@evelid.se, och ange ”Transportskada” och ditt ordernummer i ämnesraden.


8. Reklamation

Enligt konsumentköplagen har kunden rätt att returnera en vara inom 3 år under förutsättning att det var fel på varan vid köptillfället. Om varan är felaktig skall detta anmälas till Evelid snarast via e-post info@evelid.se eller via telefon 0480-661 81. Vid eventuella tvister förbinder vi oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Kunden ersätts för returfrakt vid godkända reklamationer.

För att vi ska kunna göra en bedömning av din reklamation ber vi dig om följande:

  • Kontakta Evelids kundservice på info@evelid.se.
  • Skicka en kortfattad beskrivning av skadan eller defekten och hur den har uppstått, så fort du upptäcker den.
  • Bifoga en beskrivning av defekten med 2-4 bilder. Felet måste synas tydligt, och du måste bifoga en bild på såväl hela produkten som på delen som är defekt.
  • Ange ordernummer eller bifoga en kopia av orderbekräftelsen.
  • När vi har mottagit ditt mail behandlar vi din reklamation så fort som möjligt.

När du mailat oss ditt reklamationsärende så kommer vi att skicka en retursedel till dig via mail så att du kan skicka tillbaka din felaktiga vara till oss för bedömning. Om du returnerar en defekt produkt kommer Evelid att stå för fraktkostnaderna.

Varan måste alltid vara väl förpackad och du måste spara kvittot för porto. Du är ansvarig för paketet tills det har tagits emot av Evelid, så behåll postkvittot inklusive information om fraktkostnader och spårningsnummer om det finns.


9. Betalningsformer

SveaWebPay Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder SveaWebPays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

SveaWebPay Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. Fakturan mailas till dig i samband med att din order skickas från Evelid. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Textilgallerian.se JOLI AB överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. 

SveaWebPay Delbetala Köpvillkor Delbetala

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor så kan du ringa Svea Ekonomi på telefon 08-51493113 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr: 

Löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55 %.


10. Regler vid retur- och ångerrätt

Ångerrätt gäller EJ för måttanpassade produkter. Läs mer under avsnittet ”Måttanpassade produkter” och ”Kostnadsfri Omsömnad”.

Vi erbjuder totalt 30 dagars öppet köp på icke måttanpassade produkter från mottagandet av din order. Under dom första 14 dagarna kan du returnera din order enligt villkoren i Distansavtalslagen. Du har rätt att returnera din order utan att ange något skäl inom 30 dagar. Ångerfristen löper ut 30 dagar efter dagen då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den sista varan i fysisk besittning. 

Vill du utöva ångerrätten ska du kontakta info@evelid.se och skicka ett mail om ditt beslut att returnera/byta köpet. Ange namn, adress, telefonnummer, e-postadress, ordernummer och kundnummer. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 30 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna trettiodagarsperiod löpt ut.

Har du hanterat produkten i större omfattning än vad som krävs för att fastställa egenskaper eller funktion kommer Evelid ta ut ersättning för produktens värdeminskning. Tänk på att detta även gäller om produktens förpackning skadats i större utsträckning än vad som krävs för att ta ut produkten. Med produktens förpackning menas inte ytteremballaget som skyddar vid transport.

Vid returdag 15-30 skall produkten vara i väsentligt oförändrat skick samt ligga i sin originalförpackning. 

Varan skall ej vara använd eller trasig och komplett med samtliga tillbehör. Avsteg från detta accepteras endast om varan förändrats på grund av någon åtgärd som varit nödvändig för att undersöka varan och ej väsentligen förändrat varans skick. Sådan undersökning av varan skall ske med största varsamhet och får inte vara mer omfattande än nödvändigt.

Du kommer att få betala fraktkostnaderna för återsändandet av varan samt stå för transportrisken. Du som kund kan köpa en returfraktsedel från oss för 59 kr.

Om du returnerar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Observera att om du valt att köpa en returfraktsedel av oss kommer detta belopp inte inkluderas i återbetalningen. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi mottagit returen till vårt lager. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om vi inte uttryckligen kommit överens om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Adress för returer: Textilgallerian.se JOLI AB, Nybrovägen 16, 394 70 Kalmar.

Om du har handlat på Evelid och ovanstående punkter ej uppfylls, godkänns inte din retur och varan returneras tillbaka till dig samtidigt som du debiteras för fraktkostnaden. Tänk på att du själv är ansvarig om produkten försämras under returfrakten, se därför till att emballera den väl.

Måttanpassade produkter

Vid beställning av måttanpassade produkter, det vill säga efter kundens egna mått, sker alltid tillverkningen av produkten i det angivna måttet. När vi behandlar produkten i vår syateljé, mäts tyget innan sömnad, efter sömnad och efter strykning, för att det alltid skall stämma med kundens angivna mått. Tyg är dock ett levande material som kan förändra sig på grund av temperatur och luftfuktighet mm. Därför reserverar vi oss för en differens på 0,5% på kundens angivna mått.

Kostnadsfri Omsömnad

Vid köp av måttbeställda gardiner har kund rätt att vid 1 tillfälle / order skicka tillbaka gardinerna för omsömnad om längden önskas att regleras till ett annat mått. Undantag gäller dock för mörkläggande gardiner i dimout- eller blackouttyg där vi inte kan erbjuda omsömnad.

För att kund ska ha rätt till kostnadsfri omsömnad på övriga gardiner måste kundtjänst meddelas inom 10 arbetsdagar från det att kund hämtat ut paket på ombud eller mottagit ordern via hemleverans. Därefter måste gardinerna skickas tillbaka inom 5 arbetsdagar. För att den kostnadsfria omsömnaden ska gälla måste även det nya längdmåttet vara inom ett giltigt intervall så att den befintliga gardinen kan användas för omsömnaden. Om kund önskar gardinen längre kan vi endast förlänga den upp till 10 cm från ursprungslängden. Om gardinerna önskas sys kortare finns ingen gräns.

Om ovanstående kriterier är uppfyllda är omsömnaden kostnadsfri, däremot står kunden för frakten fram och tillbaka.


11. Bytesrätt

Vi erbjuder totalt 30 dagars öppet köp på icke måttanpassade produkter från det att kund mottagit sin order. Under dom första 14 dagarna kan du returnera din order enligt villkoren i Distansavtalslagen.

Har du hanterat produkten i större omfattning än vad som krävs för att fastställa egenskaper eller funktion kommer Textilgallerian ta ut ersättning för produktens värdeminskning. Tänk på att detta även gäller om produktens förpackning skadats i större utsträckning än vad som krävs för att ta ut produkten. (Med produktens förpackning menas inte ytteremballaget som skyddar vid transport.)

Vid byte dag 15-30 skall produkten ligga oanvänd i sin originalförpackning som den levererades i. Vid byte står kunden för transportrisken och kostnaden. Ange alltid namn, adress och order- ekker fakturanummer.

Bytesrätt gäller EJ för måttanpassade produkter eller metervaror. Däremot ger vi kunden möjlighet till att vid 1 tillfälle per order skicka tillbaka gardinerna för en kostnadsfri omsömnad om längden önskas att regleras till ett annat mått. För att kund ska ha rätt till kostnadsfri omsömnad måste dock samtliga villkor enligt punkt 10 (Regler vid retur- och ångerrätt) under avsnittet ”Kostnadsfri Omsömnad” vara uppfyllda.


12. Garanti

Hos oss gäller 2 års garanti. Garantin gäller om en vara går sönder vid normal användning. Faktura eller kvitto gäller som garantibevis.


13. Utlämnande av personuppgifter

På Evelid värnar vi om din personliga integritet och eftersträvar alltid efter att hålla en hög nivå av dataskydd. För att du ska känna dig trygg i vår hantering av dina personuppgifter har vi därför tagit fram en integritetspolicy som visar hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning. Läs mer om GDPR och vår integritetspolicy här. 

Vad som avses med personuppgifter

Personuppgifter är information som direkt eller indirekt kan identifiera en fysisk person. Begreppet omfattar inte information som har anonymiserats så att den inte kan kopplas till, eller identifiera en fysisk person.


14. Anti-spam policy

Evelid medverkar ej till att skicka s.k. SPAM. Som kund till oss kan ni få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation Ni initierat, samt information, nyhetsbrev eller erbjudande kring vår kundrelation. E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer ej. Sker automatiskt utskick ska kunden kunna avregistrera sig från dessa via en länk i e-post meddelandet. Detta skall kunna ske utan att kunden gör en inloggning eller liknade åtgärd. Du som kund har alltid rätt att begära utdrag av registrerade personuppgifter, ändringar av uppgifter eller att uppgifterna raderas.


15. Coockiepolicy

Den här sidan använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår användning av cookies i enlighet med vår Cookie policy.


16. Force Majeure

Evelid är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan om omständigheterna försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet.

Såsom befriande omständighet ska anses vara bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.


17. Överklagan

Om du har ett klagomål kring ditt köp, vänligen maila info@evelid.se. Om vi inte hittar en passande lösning kan du, om villkoren är uppfyllda, göra ett klagomål hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) (http://www.arn.se/) Postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan också använda EU-kommissionens tvistlösning online (EU ODR) (http://ec.europa.eu/odr) för ditt klagomål. Denna portal kan vara aktuell om du bor i ett annat EU-land. När du skickar in ett klagomål, vänligen ange vår e-postadress: info@evelid.se.