Vanliga frågor

På denna sida har vi samlat svaren på dom vanligaste frågorna vi får från våra kunder. Det kan handla om vad man ska tänka på när man måttbeställer gardiner, hur du monterar gardinskenor eller frågor kring leverans och ångerrätt. Hittar du inte svaren du söker här kan du alltid kontakta oss på info@evelid.se.

Hur långa ska mina gardiner vara?

För snyggast resultat rekommenderar vi att gardinen ska hänga 2 cm ovanför golvet. Om gardinen släpar i golvet förlorar gardinen sitt fall och hela den skräddarsydda känslan går förlorad. Läs gärna mer om hur du mäter rätt längd på dina gardiner i våra mätinstruktioner här.


Vilken bredd på gardinen ska jag välja?

Inne på varje gardin finns information om hur mycket gardinen täcker i utsträckt och ihopdraget läge. 
Vill du ha den riktigt skräddarsydda känslan rekommenderar vi att du väljer gardiner med en generös bredd gentemot den ytan du vill täcka.
Lägg gärna till ytterligare 30% på bredden av täckmåttet. Till exempel: har du ett fönster med 100 cm i bredd, välj då gardiner som täcker 130 cm.

Önskar du mer hjälp med bredden på dina gardiner eller har frågor, kontakta oss gärna på 08-661 81 80 eller info@evelid.se så hjälper vi dig.


Hur breda gardiner behöver jag för att täcka hela mitt fönster?

Gardiner kan ha många funktioner: skydda mot insyn, dämpa ljusinsläpp, mörklägga, dölja en garderob eller ett fult väggparti. I dessa fall är det viktigt att gardinen kan täcka hela det partiet man vill dra för. För att du ska veta hur breda och hur många gardiner du behöver för den yta du vill täcka har vi sammanställt varje gardins täckmått (bredd i utdraget läge) inne på varje gardin. Eftersom gardiner blir smalare när dom krokats så skiljer sig täckmåttet från själva gardinbredden.

Vill du ha den riktigt skräddarsydda känslan rekommenderar vi att du väljer gardiner med en generös bredd gentemot den ytan du vill täcka. Detta är extra viktigt när du ska ha mörkläggande gardiner eftersom mer ljus annars kan läcka in från sidan av gardinen. 
Lägg gärna till ytterligare 30% på bredden av täckmåttet. Till exempel: har du ett fönster med 100 cm i bredd, välj då gardiner som täcker 130 cm.

Önskar du mer hjälp med bredden på dina gardiner eller har frågor, kontakta oss gärna på 08-661 81 80 eller info@evelid.se så hjälper vi dig.


Hur breda gardiner får jag plats med bredvid fönstret?

Ibland vill du ha gardinerna parkerade bredvid fönstret. Har du stora väggytor kan du välja både gardiner i enkel och dubbel bredd medan du med mindre väggytor bredvid fönstret måste anpassa gardinupphängningen efter rummets parkeringsytor. För att du ska veta mer exakt hur breda gardiner du får plats med vid sidan av ditt fönster så finns breddmåttet på hur mycket plats varje gardin tar ihopdragen under gardinernas produktbeskrivning.

Önskar du mer hjälp med hur breda gardiner du får plats med eller har frågor, kontakta oss gärna på 08-661 81 80 eller info@evelid.se så hjälper vi dig.


Vilken gardinbredd ger snyggast resultat?

Utöver dom praktiska faktorerna så är dom utseendemässiga aspekterna också viktigt vid valet av gardinbredd. Så länge det finns plats rekommenderar vi alltid breda gardiner då mer tyg och veck kommer ge en exklusivare och mer ombonad känsla, något som är extra viktigt när du har högt i tak. Om du väljer gardiner i enkel bredd när du har högt i tak finns risken att gardinerna ser oproportionerliga ut. Då får du inte alls den maffiga effekten som man vill ha med skräddarsydda gardiner. Har du därför plats med breda gardiner rekommenderar vi alltid att du ska välja det.


Vad behöver jag för gardintillbehör?

Våra gardiner säljs utan tillbehör. De tillbehör du måste ha för att kunna hänga upp våra gardiner är:

- gardinskena eller gardinstång 

- gardinkrokar för gardinskena eller gardinkrokar för gardinstång

Utöver ovan nämnda produkter så finns det även många andra gardintillbehör som inte är nödvändiga men som kan tillföra bra funktioner eller ge ett snyggare slutresultat. Bläddra bland vår katalog av utvalda tillbehör och inspireras av vilka produkter som kan ta dina gardiner till nästa nivå! Gå till alla våra tillbehör här.


Kan jag beställa gardinprover?

Ja det kan du! Vi erbjuder 5 gardinprover per beställning, varje prov kostar 1 kr. Vi skickar dina gardinprover inom 1 arbetsdag från att du lagt din beställning. Beställ dina gardinprover här.


Hur krokar jag gardinen?

Vill du att vi krokar din gardin åt dig? När du måttbeställer din gardin kan du lägga till tjänsten “krokning” i sista steget under tillbehör och tillval. Då krokar vi dina gardiner åt dig så dom är redo för upphängning när du får hem gardinerna. För dig som vill kroka dina gardiner själv har vi även guider och instruktionsvideor där vi visar steg för steg hur krokningen går till.

Gå till guider för krokning här.


Hur beställer jag gardinskenor?

Hur kort eller lång gardinskena du än behöver så har vi lösningen! Våra gardinskenor finns i kompletta set för både tak- och väggmontering. Skenorna säljs i tre olika standardlängder som du enkelt kan förlänga eller göra kortare. Genom att köpa till skarvdelar kan du koppla ihop flera gardinskenor med varandra till en enhet, perfekt för långa väggpartier. Vill du ha en kortare skena kan du enkelt kapa skenan med en bågfil. 

Vill du ha hjälp med att kapa dina gardinskenor? Ingen fara! Kontakta vår kundtjänst på info@evelid.se så hjälper dom dig. Notera att en kapningsavgift kommer tillkomma. 
Läs gärna mer om valet av gardinskena i våra guider nedan.

- Gardinskena eller gardinstång?

- Takskena - placering och montering

- Väggskena - placering och montering


Vilka tillbehör behöver jag för gardinskenor?

Till våra kompletta gardinskenor för tak och vägg så ingår alla tillbehör du behöver för montering: fästen, glid, ändstopp och stoppglid. 

Utöver våra färdiga set för gardinskenor är dom enda tillbehören du behöver för en komplett gardinupphängning själva gardinen och gardinkrokar. Behöver du skarva ihop flera gardinskenor med varandra för ett bredare väggparti behöver du även köpa till skarvdelar.

Gå till alla tillbehör här.


Hur monterar jag mina gardinskenor?

Våra gardinskenor finns i kompletta set för både vägg- och takmontering. Skenorna monteras enkelt upp med plugg och skruv med medföljande komponenter. Vi skickar även alltid med monteringsanvisningar i ditt paket när du beställer gardinskenor. I våra monteringsvideor visar vi hur gardinskenorna monteras.

Gå till Montering av takskena här.

Gå till Montering av väggskena här.


Hur levereras gardinerna?

Våra gardiner skickas med Schenker till ett utvalt ombud nära dig. Du har även möjlighet att välja hemleverans och företagsfrakt mot en extra kostnad.


Hur levereras gardinskenorna?

Våra gardinskenor skickas med Schenker till ett utvalt ombud nära dig. Du har även möjlighet att välja hemleverans och företagsfrakt mot en extra kostnad.


Kan jag returnera måttbeställda gardiner?

Nej, ångerrätt gäller inte för måttanpassade produkter. Däremot kan vi vid vissa kriterier erbjuda gratis omsömnad om du inte är nöjd med längden på dina gardiner. Undantag gäller för mörkläggande gardiner där vi inte kan erbjuda omsömnad.

För att kund ska ha rätt till kostnadsfri omsömnad på övriga gardiner måste kundtjänst meddelas inom 10 arbetsdagar från det att du som kund hämtat ut paket på ombud eller mottagit ordern via hemleverans. Därefter måste gardinerna skickas tillbaka inom 5 arbetsdagar. För att den kostnadsfria omsömnaden ska gälla måste även det nya längdmåttet vara inom ett giltigt intervall så att den befintliga gardinen kan användas för omsömnaden. Om kund önskar gardinen längre kan vi endast förlänga den upp till 10 cm från ursprungslängden. Om gardinerna önskas sys kortare finns däremot ingen gräns.

Läs mer i våra köpvillkor här eller kontakta kundtjänst för mer information.


Kan jag returnera tillbehör?

Vi erbjuder totalt 30 dagars öppet köp på icke måttanpassade produkter från mottagandet av din order. Under dom första 14 dagarna kan du returnera din order enligt villkoren i Distansavtalslagen. Du har rätt att returnera din order utan att ange något skäl inom 30 dagar. Ångerfristen löper ut 30 dagar efter dagen då du eller någon tredje part som du anger, tar den sista varan i fysisk besittning.

Vill du utöva ångerrätten ska du kontakta info@evelid.se och skicka ett mail om ditt beslut att returnera/byta köpet. Ange namn, adress, telefonnummer, e-postadress, ordernummer och kundnummer.
Du kommer att få betala fraktkostnaderna för återsändandet av varan samt stå för transportrisken. Du som kund kan köpa en returfraktsedel från oss för 59 kr.

Om returen enligt våra köpvillkor godkänns kommer återbetalningen att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi mottagit returen till vårt lager. Läs mer om dina rättigheter och dom krav som måste uppfyllas i våra köpvillkor under punkt 10, regler vid retur- och ångerrätt eller kontakta kundtjänst för mer information. Gå till våra köpvillkor här.


När gäller reklamation?

Vid reklamationsärenden hänvisar Evelid till konsumentköplagen där kunden har rätt att returnera en vara inom 3 år under förutsättning att det var fel på varan vid köptillfället. Om varan är felaktig skall detta anmälas till Evelid snarast via e-post info@evelid.se eller via telefon 08-661 81 80. Vid eventuella tvister förbinder vi oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Kunden ersätts för returfrakt vid godkända reklamationer.

För att vi ska kunna göra en bedömning av din reklamation ber vi dig om följande:

  • Kontakta Evelids kundservice på info@evelid.se.
  • Skicka en kortfattad beskrivning av skadan eller defekten och hur den har uppstått, så fort du upptäcker den.
  • Bifoga en beskrivning av defekten med 2-4 bilder. Felet måste synas tydligt, och du måste bifoga en bild på såväl hela produkten som på delen som är defekt
  • Ange ordernummer eller bifoga en kopia av orderbekräftelsen.
  • När vi har mottagit ditt mail behandlar vi din reklamation så fort som möjligt.

När du mailat oss ditt reklamationsärende så kommer vi att skicka en retursedel till dig via mail så att du kan skicka tillbaka din felaktiga vara till oss för bedömning. Om du returnerar en defekt produkt kommer Evelid att stå för fraktkostnaderna.

Varan måste alltid vara väl förpackad och du måste spara kvittot för porto. Du är ansvarig för paketet tills det har tagits emot av Evelid, så behåll postkvittot inklusive information om fraktkostnader och spårningsnummer om det finns. Kontakta gärna vår kundtjänst för mer information.